Tidak sah jawatan tak boleh naik gaji? Waiit. Whaaat??

Kronologi:

  1. Aku submit segala borang untuk pengesahan jawatan. Kemudian aku tanya the pic tentang pergerakan gaji aku. Dia jawab, selagi urusan pengesahan jawatan tak selesai, selagi tu la tak boleh nak uruskan pergerakan gaji. Aku bagitahu la dia. Kawan aku pun tak sah jawatan lagi tapi dia lulus je pergerakan gaji? After that dia jawab, ikut negeri. Me being stupid aku pun balas, oh, okay. And i left. 
  2. Aku still macam pelik la. Kenapa pulak macam tu kan? So i made a call. I made a call to the ppd. Niat aku, aku nak tanya lah. Betul ke macam tu. Aku takde la pulak cakap apa-apa. Aku just nak maklumat pengesahan je. Betul ke kalau belum sah jawatan gaji tak naik? Kalau betul macam tu kenapa dua tahun lepas, aku masih belum sah jawatan, gaji naik macam biasa? Ada tempoh ke? She said, dia tak tahu. Kerja diorang di ppd just key in maklumat je. And she asked me to ask the pic. Before she hung up dia tanya la sekolah mana? Nanti dia akan call dan berurusan dengan pic tersebut. 
  3. Lepas tu aku call raihana. My room mate yg dapat pindah sekali tu. Dia cakap pasal borang kew8. Tapi bila aku cakap apa pic tu bagitahu aku, dia pun pelik la. Before this dapat je. 
  4. So i called my old school lah utk tanya. Macam mana sekolah lama boleh uruskan pergerakan gaji sedangkan aku belum sah jawatan lagi. Tapi kerani lama sekolah aku bagitahu, tak ada kena mengena pun pengesahan jawatan dan gaji. 
  5. So i went back to the pic and told her everything lah kan. Turned out pegawai ppd tadi dah call dia. And i could see the angry face of hers. Lepas tu dia cakap lagi, kalau nak pergerakan gaji kena ada surat. Mana borang ppg6? Kemudian dia suruh tanya kerani lama. Ada bagi tak borang tu. Kenapa tak post etc. Dia macam marah aku balik. Disebabkan ni hal gaji aku, aku sabar jelah kan. So i called back my old kerani and asked her about the borang. Dia cakap, dah lama dah pos. Nanti dia snap gambar borang tu. 
  6. Lepas tu dia hantar melalui whatsapp gambar borang tu. Aku pun tunjuk la kat pic. Dia pun baru cakap, tak dapat pun borang tu. Suruh dia emelkan. 
  7. Aku pun sekali lagi minta tolong kerani lama untuk poskan borang tu. And she did. I told her kerani lama dah emelkan. Cuba akak cek. Dia pun respon, ha. Takpe nanti akak cek. Akak ada keje lain ni. Aku pun banyak keje lain dari nak melangut tunggu dia, i said ok and left. 
  8. Then i asked another staff to check whether the email ada ke tak dalam emel sekolah. Alhamdulillah. Dia balas dah siap print. Aku doa sangat cepat selesai urusan pergerakan gaji aku. I really need the money. 

That is the cronology lah. 

Kenapa eh aku delay uruskan pengesahan jawatan? Kalau korang nak tahu, aku sendiri cari apa borang yg kena ada untuk uruskan pengesahan jawatan tu and i gave the pic. Tapi aku mana reti isi benda tu kan. Lagi pulak aku asyik tangguh je nak ambil sijil ijazah aku. My fault jugak sebenarnya. 

Lama jugak aku tangguh untuk siapkan borang tu sampai lah my boss cakap macam ni, “Awak dah bagi ke borang-borang untuk pengesahan jawatan tu? Nanti cakap kami tak buat la apa la. Tak boleh naik gaji la. “

Aku agak terkejut lah kan bila my boss cakap mcm tu. Siapa pulak nak bagitau dia kan pasal benda ni. So aku pun telan lah segala kepahitan dan move on. 

Alhamdulillah sekarang tinggal nak diproseskan maklumat aku. Tinggal nak dihantar ke ppd and tunggu ppd hantar ke jpn and jpn hantar ke spp. Aku doa sangat2 moga semua urusan aku selesai. Dan dalam 2 3 bulan lagi aku akan dapat surat pengesahan jawatan. Aminn. InshaAllah. 



Comments

Popular posts from this blog

DOA untuk ingat dengan SEKALI BACA

gambar malam gala unit F

mengundang padah bila tidak berhati-hati. :(