cara dakwah anda tak berkesan okay !

Hari ini, ada kelas i.E. (Islamic Education).. Kelas yang sangatlah tidak digemari oleh SEMUA pelajar J5 & J7..

Hari ini ustazah tu dah cakap sampai aku terasa sangat. Aku tak mungkin lupa apa yang ustazah tu dah buat kat aku hari ni. Bila dia tanya sapa yang tak belajar AQ dari parents? Hurm, aku pun termasuk la dalam golongan tu. Terus terang aku cakap, aku belajaq mengaji dari orang lain yang bukan parents aku. Sebabnya, parents aku tak berapa pandai nak mengaji masa kami kecik2. Honestly aku cakap, family aku bukan dari alim ulama yang lahir-lahir ja, dah diajaq camna nak mengaji.

Aku ta0, Nabi s.a.w. pesan kt parents suruh ajaq anak2 AQ. Tapi kalu dah tak berapa nak reti, tak kan la nak ajaq anak kan? Bukan salah parents aku lahir dalam family bukan alim ulama. N, tak lupa, ustazah tu dengan bangganya cakap, "At least saya 7 beradik dapat jugak sumbang pahala dekat mak saya" (sebab mak dia ajaq dia baca AQ). Bila dia cakap camni, terus aku menangis. Apa, mak aku tak ajaq aku baca AQ, aku tak dapat sumbang pahala la dekat mak aku? At least parents aku ada inisiatif untuk hantaq aku p kelas2 agama seawal umur 5 tahun. Tyme tu, ingat parents aku banyak sangat duit ka? Tapi depa berkorban jugak. Aku ta0, dalam hati depa tu, depa nak anak-anak depa nih, tak ketinggalan n reti baca AQ. Alhamdulillah, aku n adik2 aku boleh baca AQ. Including parents aku. Tak dak masalah.

Meskipun mak aku tak ajaq aku baca AQ, tapi banyak lagi ilmu-ilmu lain yang dia ajaq kat aku. Apa, ilmu-ilmu yang aku praktik yang dapat dari dia tu, tak leh nak sumbangkan pahala ka? *geram*

I appreciate n I really love my mum. Don't u ever say that I can't give her anything !

Kenapa aku cakap dakwah dia tak berkesan? First, bagi aku, bila masuk dalam kelas Islamic Education ni, mesti la kita nak kelas tu membuatkan kita rasa tenang ja kan? Tapi setiap kali aku masuk kelas ni, yang diajar oleh ustazah tu, mesti rasa tak tenang, rasa marah, rasa diperlekeh n macam-macam lagi.

Menegur dan mendidik mestila penuh dengan hikmah. Dan bukannya marah-marah. Bila ustazah marah-marah, ustazah ingat, kami ni ada hati ka nak belajaq. Mungkin ustazah dah bagi segala tugasan yang ustazah rasa dapat betulkan kami. Tapi, penyampaian ilmu dari ustazah itu hanya akan menimbulkan rasa marah n sakit ati. Erti kata lain, Meluat n Menyampah.

N aku tak rasa suma orang yang ada dalam kelas waktu pembelajaran IE tu, ikhlas. Termasuklah aku. Lepas apa yang dia cakap tadi, tambah-tambah lagi la. Sorry to say, but cara berdakwah anda tak berkesan. Ianya hanyalah berunsurkan rasa marah dan penuh dengan amaran-amaran.

p/s: nak tuntut ilmu, biaq ikhlas ! nak mengajaq orang, biaq ikhlas. Suma benda pon nak buat, mesti ikhlas, lillahita'ala. Peringatan untuk diri sendiri dan para pembaca.

Comments

  1. aku pon xsuke wey! lagi melampau dia cakap aku xpenah mengadap Allah sepanjang hidup aku ni~ apa cer ustazah camni?

    ReplyDelete
  2. totally agree! wtf laa??
    again i really like when u said , bile class IE ni we r supposed to feel calm n tenang , aite??
    but nope , we don't :(

    ReplyDelete
  3. huhu... well, dya ustazah kita.. selagi mna dya memberi ilmu kpd kita, kita kena respek dya. though she said those things to us. bt u noe wat, i've heard that she never behave like this before. is it us that give her a very huge problem in controlling her emotions? well, i suggest she goes to e.i.c class.. :) no offense k.. peace ~~

    ReplyDelete
  4. saye rindukan ustazah matrix... sgat2 bagus... penoh hemah n hikmah...

    ReplyDelete

Post a Comment

Popular posts from this blog

DOA untuk ingat dengan SEKALI BACA

gambar malam gala unit F

mengundang padah bila tidak berhati-hati. :(