Tips mekap orang melayu

Ilmu mekap sangat lah luas. Bukan nak kata aku ni expert. Big no no. Based on my experiences, which is tak banyak pun tapi ada gak la dalam 5 tahun menjadi pengguna mekap tegar, i have learnt few things which I'm gonna share em here.

No 1
Choose the best foundation. Ni memang penting. Sebab apa? Satu, dia adalah alas kepada mekap yg lain. No dua, kalau salah pilih boleh buat muka jadi kusam and kau kena guna mekap hari2 for the rest of ur life which of course la kan sapa lah mau. Sebab kalau tak mekap muka nampak kusam.

No 2
For lipsticks, atau apa2 lah utk bibir, guna lah brand yg mahai sikit. Jangan beli brand yg murah murah. Bahagian bibir ni macam sensitif sikit. Kalau kau salah guna product, kesan yg kau akan dapat memang cepat. And tak salah mencuba sebab different people have different reactions to things. So kau kena banyak cuba. Aku pernah ja salah pakai lipstick and aku tau ianya tak sesuai bila mana keliling bibir rasa kasar and rasa ada biji2 tumbuh. And that lipstick was lipbalm from silky girl. adik aku pakai,elok ja. So i gave it to her since dia pakai okay ja.

Tapi untuk mengelakkan benda mcm ni berlaku, aku cadangkan guna lah product yg mahal skit. For your info, lipcream from nyx tu murah ja kalau nak beli. Las time aku beli harga dia baru rm33. Tak dak la mahai mana kan?

Aku bukanlah orang senang. Tapi Alhamdulillah kadang ada rezeki lebih memang aku beli mekap. Dah aku suka. And aku pakai ja kosmetik yg murah because i find it cheaper and the quality itself is not so bad. So okay la kan.

Aku bukannya pengguna tegar high end product. Product mekap paling mahal aku beli pn bedak laura mercier which aku sayang gilos nak pakai hari2 so aku end up beli bedak mary kay yg murah sikit. Tapi ada beza dua tu. Haha.. Nanti ada masa aku cita.

Anyway, moral of the story, u have to experience things and when things go wrong, u blame no one okay. U made ur choice. Why blame others when it doesnt work ur way? Haha. Chillax. Peace yaw. Bye.

P/s: foundation:bihangirlymakeup rm49
Eyeliner: loreal murah rm10
Eyebrow: MN cosmetics rm5
Eyeshadow: miss rose rm35+-
Blusher: rm15 kot fake naked
Lipstick: maybelline rm30+-
Mascara: silkygirl rm20
Shading n contour: rm15 xdak jenama.

Aku bukannya pandai mekap tp boleh la sometimes org cakap aku mekap lawa. Haha.

Comments

Popular posts from this blog

DOA untuk ingat dengan SEKALI BACA

gambar malam gala unit F

mengundang padah bila tidak berhati-hati. :(