ada apa dengan marah ?


marah.. siapa tak pernah rasa marah kan ? betul tak ? ada ke pembaca yang kat sini memang tak pernah marah langsung. i mean, kalau tak pernah marah orang depan-depan tu mestilah ada kan ? 

pernah tak kaji diri sendiri, kenapa kita marah, betul tak apa yang kita marahkan tu, berbaloikah kemarahan yang dilemparkan kepada seseorang tu ? pernah tak nilai semua ni ? 

wah, kalau pernah, memang saya tabik spriing lah kat kamu ! :')

pernah tak kita perasan, waktu manakah yang kita rasa kita senang sangat marah ? 

saya tak pernah nak kaji orang lain, jadi saya just cakap berdasarkan diri saya sendiri saja.

waktu saya letih.. kalau saya letih dan kusut, memang saya senang sangat nak marah. untunglah bagi siapa-siapa yang ekspresi mukanya tak pernah menunjukkan yang dia tu marah. saya? siapa yang biasa tengok tahu lah macam mana.

sebenarnya, bila kita marah, kita susah nak control our mind lagi dah. waktu tu, emosi meluap-luap. emosi mengatasi pemikiran. dan akibatnya, kita bertindak melulu dan berakhir dengan sesalan yang tak sudah. 

saya tak tahu apa motif saya menulis tentang marah. mungkin juga saya sedang menahan marah sekarang.. sabar itu adalah jalannya. saya cuba ikhlaskan diri dengan apa yang saya telah buat. insyaAllah. dan saya cuba sedaya upaya untuk tidak marah. 

apa yang biasanya saya selalu buat kalau saya tak marah orang itu secara direct? saya akan diam dan cuba jauhkan diri.. i know it's a very stupid way but at least, i don't throw harsh words towards them right ? 

jom tengok apa aristotle cakap pasal marah, 

"anybody can become angry - that is easy. but to be angry with the right person, and to the right degree and at the right time and for the right purpose, and in the right way - that is not within everybody's power and is not easy. "

betul lah tu apa yang aristotle cakap. pernah terfikir tak semua ni ? selalunya, kalau kita marah, mesti rasa nak sepak jer batu kat tepi jalan tu. tak pun hayun penumbuk kat cermin bajet cam macho giler babeng la kan. tak pun, waktu kita marah tu, kucing tengah melintas, ha, disepaknya kucing tu. wuwuwu, sian kucing tu tau.. dia tak salah pun. betul tak betul tak ? pernah buat tak ? 

*comel jer*
jadi, kalau rasa-rasa nak marah tu, cepat-cepatlah istighfar. ingat Allah banyak-banyak dan sentiasa ingat, Allah tu Maha Adil. :')  

tak pun, cuba cari alternatif lain ke. contoh
  • cepat-cepat minum air (kalau marah mesti rasa panas kan? ha, mungkin dengan minum air bergelen-gelen ni dapat menyejukkan hati yang tengah panas tu.)
  • ambil wuduk or mandi jer terus. (yang ni disarankan sangat-sangat) 
  • baca Al-Quran 
  • paling kurang, cepat-cepat istighfar. (ni selalunya orang susah nak buat tapi kalau boleh amalkan, Alhamdulillah)
  • jauhkan diri daripada orang tu sebentar dan ambil masa untuk berfikir secara rasional.
  • duduk kat tempat yang menenangkan hati. (tepi tasik ke, tepi sungai ke sambil campak batu dalam air) *bestnya kalau dapat buat.
erm, ni saja yang dapat difikirkan buat masa sekarang. selamat beramal yer. :')

jangan marah-marah.


muka tak puas hati ! 

 

love,
 AA

Comments

Popular posts from this blog

DOA untuk ingat dengan SEKALI BACA

gambar malam gala unit F

mengundang padah bila tidak berhati-hati. :(