menipu? munasabah la sikit weh. kau dah besar.

"ala, cover la kat aku jap. cakap aku sakit ke, aku ada hal ke.. jangan la letak kosong kat kehadiran aku. aku malas lah nak pergi kelas, pensyarah tu suka bising-bising dengan aku." 

pernah dengar tak ayat ni? ini adalah ayat statement di mana orang tu suruh orang lain MENIPU bagi pihak mereka atas sebab diorang nak bersenang-lenang. 

tapi bagi aku lah kan, lau nak suruh aku menipu untuk orang-orang camni, aku nak jawab camni kat orang tu, "boleh kalau nak suruh aku menipu untuk kau, tapi nanti bila ALLAH tanya aku nanti, aku nak bagi dosa menipu tu kat kau, kau lah tolong tanggung dosa menipu aku tu, boleh kan?" 

yer, memang orang menipu ni boleh terlepas kat dunia, tapi dengan Allah, sorry lah kalau kau nak menipu, engat boleh lepas ke? Allah Maha Mengetahui segalanya. engat tu. 

tak susah pun nak bersikap jujur kan? kalau rasa nak menipu sekali pun, pikirlah orang lain sama. janganlah sampai menyusahkan orang lain. kalau tak menyusahkan orang lain tak apa. ini tak, kau hilang entah ke mana, orang lain pulak nak jawabkan untuk kau, orang lain pulak yang kena marah sebab engkau. apa yang engkau buat? bersenang lenang, bersuka ria. 

tolonglah jangan bersuka atas kesusahan orang lain. dan ingat, Allah itu Maha Adil. jangan sampai satu masa nanti tak ada tangan yang sanggup menghulur tatkala kau memerlukan pertolongan. 

Comments

Popular posts from this blog

DOA untuk ingat dengan SEKALI BACA

gambar malam gala unit F

mengundang padah bila tidak berhati-hati. :(